Áttekintő a Square Final Fantasy-s múltjáról
1983 - A kezdetek…
1983-ban Masafumi Miyamoto és Hironobu Sakaguchi egy céget
alapítottak, aminek a hangzatos Square Limited Company nevet adták.
Amennyire korábbi játékain látszik, mindenféle
stílussal próbálkoztak, ám valamennyire mindegyikbe
belecsempészték a ma már alapnak mondható RPG elemeket.
Akkor kezdtek megjelenni a konzolok, így eleinte Pc-re és azokak
a kezdetleges konzolos változataira fejlesztettek (pl.: Fujitsu FM-7,
Sharp X1, MSX 1) ám később megkapták az első igazi konzolos
megbízásaikat, amiket már Famicom-ra (NES/Nintendo) készítettek.
Ám valahogy a játékaikat nem övezte akkora siker mint
amit ők vártak (itt azért megjegyezném, hogy nem is csoda,
hisz olyan játékokkal jöttek ki mint pl.: a Rad Racer, ami
egy sima autóverseny volt) ezért eldöntötték,
hogy amennyiben nem lesz sikeres a következő játékuk, akkor
bezárják a boltot, és új munkát keresnek.
A játéknak a jelképes Final Fantasy címet
adták, és látva más cégek sikerét
(86-Dragon Quest, 87-Zelda) most az RPG-hez fordultak. 1987-ben végeztek
is vele, és mindenki örömére minden idők egyik legnagyszerűbb
játékát készítették el. Látva
a hatalmas sikert, máris elkezdtek gondolkozni a folytatáson,
ám a Nintendóval kisebb összezördülések
voltak, amikor is a játékukat nem akarták kiadni Amerikában.
Japánban 1988-ban megjelent a második rész. Állítólag
ez lett a sorozat legrosszabb része, de én inkább azt mondanám,
hogy még túl kiforratlan, hisz még csak egy év telt
el az előző rész óta.
1989-ben megjelenik a Makai Toshi SaGa, egy érdekes GameBoy játék.
Meglepő módon mire eljut Amerikába már Final Fantasy Legend
lett a neve. Igazából az eredeti FF-re csupán a neve utal
(1991-ben és 92-ben megjelenik a második és harmadik része,
és 91-ben még megjelent egy Seiken Densetsu című
GameBoy játék. Amerikában ez Final Fantasy Adventure néven
került forgalomba).
1990-ben jelent meg a harmadik rész. Ez volt legjobb NES-re megjelenő
rész; elkezdtek kifejlődni az olyan alap dolgok, mint a szörnyek
elementál-rendszere, Summoner kaszt, mog-ok, chocobók. A kasztoknak
volt egy fejlődési rendszerük, így egy fighterből king, majd
paladin vállhatott. Ekkorra sikerült rávenniük a Nintendót,
hogy kiadják Amerikában az első részt, ami ott is tarolt,
ám érdekes módon mégsem követte a másik
két rész.
A Nintendo ekkoriban fejlesztette ki az új masináját a
Super Famicomot (SNES/Super Nintendo) ezért a Square áttért
erre a platformra és 1991-ben megalkották a sorozat 4. részét
(Amerikában Final fantasy 2 néven jött ki 1991-ben). Itt
már nem a játék elején kellett csapatot alkotnunk,
hanem folyamatosan csatlakoztak a történet szerint a különböző
szereplők. Egyszerre öt karakterünk szerepelhetett egy csatában,
amiket a 12 irányítható ember közül választhattunk
ki.
1992-ben két Final Fantasy is megjelent Japánban. Az egyik a Final
Fantasy Mystic Quest (ez valamennyire emlékeztet az eredeti sorozatra
– legalábbis jobban mint a GameBoy játékok), a másik
a Final Fantasy 5. Itt már a játék idején bármikor
változtathattunk kasztot, és többfajta befejezése
volt (olyan hosszú volt a befejezés, ahány szereplőt sikerült
felvennünk). Szerintem a történet nagyon hasonlított
az elődjére, hisz itt is kristályok után kellett nyomoznunk,
ám ennek ellenére a rajongók kitartottak a sorozat mellett.
Jól is tették hisz így 1994-ben megjelent a 6. a SNES részek
közül, a legjobb epizód (Amerikában 1995-ben Final fantasy
3 néven jelent meg) immár Squaresoft név alatt. Jó
alaptörténet, rengeteg mellékszál, titkos szereplők,
és nehéz főellenfelek. Amerikában ez lett minden idők legnépszerűbb
SNES játéka.
1997 - Final Fantasy VII…
A külső sikerek ellenére belül egyre erősödtek az ellentétek.
A Nintendo folyamatosan hátráltatta az angol nyelvű kiadásokat,
és amikor mégis engedélyezték, azoknak egyes részeit
cenzúrázták, kivágtak monológokat, és
bele akartak szólni az új részek történetébe,
jeleneteibe. Ez már sok volt a Squaresoftnak, összepakolták
a holmijukat és átmentek a Sony új gépéhez
a Playstationhoz. A Sony 30 milliót fizetett a 7. rész kiadási
jogaiért, ami mint később kiderült NAGYON JÓ üzlet
volt.
1997-ben Japánban megjelent a VII. rész. A középkori
világot teljesen felváltotta egy Cyber-Tech hangulatú 3D-s
kép. A hangulata néhol erősen melankolikus, szomorkás és
ezzel nagyon beletaláltak valamibe. Az újfajta matéria
varázslós rendszer is igen sok ember számára vált
tetszetőssé. Minden várakozást felülmúlva teljesített:
minden nagyobb fórumban az év játéka lett, és
mai napig benne van a világ 10 legjobb játékában.
Ezt a részt 1998-ban pc-re is kiadták.
Ugyanebben az évben megjelent az egyik legérdekesebb különálló
darabja a sorozatnak a Final Fantasy Tactics, ami egy táblás
stratégiai rpg. Történetileg ez áll legközelebb
a FF-ek hangulatához. Sajnos Európában a Playstation változat
nem jelent meg, csak a későbbi (2003) Game Boy Advance verzió,
ami a Final Fantasy Tactics Advance nevet kapta.
1998 december 24.-én a Final Fantasy 5. alapján 120 perces anime
volt látható Final Fantasy: The Legend of The Crystals
címen.
1999 februárjában megjelent a 8. rész Playstationra és
számítógépre. A világ hangulata hasonlít
az előzőére, mégis összehasonlíthatatlan a két
rész. Grafikailag olyan változáson ment át, hogy
ezzel messze maga mögé utasított minden akkoriban megjelenő
játékot. Az eddigi részekhez képest, most fontos
szerepet kaptak az idézhető lények, és egy varázslat
lopó rendszernek köszönhetően nem volt már szükség
manára. A rész hátránya, hogy a szörnyek a
csapatunkkal együtt fejlődnek. Amúgy ez a játék szerezte
meg a „mindenidők legnagyobb példányszámban eladott PS
játéka” kitüntetést is, ami világszinten több
mint 6 millió eladott darabot jelentett.
2000-ben visszatértek a régi hagyományokhoz, és
újra egy klasszikus „középkori” stílusú fantasy
világba kalauzolták el a játékosokat a sorozat 9.
részében. A szereplők párbeszédeit érdekes
módon, képregényes stílusban, szövegbuborékokkal
oldották meg, ami nagyon hangulatossá tette a játékot.
Bekerült még egy újítás, az ATB rendszer, ami
a játék olyan jeleneteit mutatja meg, amit a játékos
maga nem látna, hanem a mellékszereplők különböző
jeleneteit mutatja be.
2000 - Mozis próbálkozások…
A Ps-es részek sikereinek köszönhetően 2000-re elkészült
a Squaresoft első CGI mozifilmje, a Spirits Within. Sajnos mivel ebben
eltértek a szokásos Final Fantasy világoktól, és
egy bár szép grafikájú, de bugyuta történetű
film lett, ezért a mozikban csúfosan bukott. 137 millió
készítésből csak 32-őt hozott vissza, ami érezhetően
bukás (-100 millió!!!). Ezért azonnal visszavonták
minden későbbi filmtervüket (kivéve egyet, ők készítették
az animátrix egyik epizódját, az Ozirisz utolsó
útját).
Itt megint egy platformváltás volt esedékes, és
a Playstationt a Playstation 2 váltotta fel. Ennek ellenére a
következő évre (2001) már kész is volt a következő
immár 10. rész. A játék környezetét
egy egzotikus szigetvilágba helyezték át, amit az új
konzol grafikailag gyönyörűen meg tudott jeleníteni. Az idézhető
lények már teljesen főszereplőkké váltak, nem csak
egy körig maradtak velünk, hanem ameddig el nem küldjük
őket. A csapattagok pedig akár csata közben is cserélhetőkké
váltak, ami segítségével végre egységesen
erősíthetővé vált minden szereplő.
2001. október 2.-tól 2002. március 26.-ig a japán
tv műsorra tűzte a Final Fantasy Unlimited című animéjét.
Ez egy alternatív Final Fantasy világban játszódik
és elég sok utalás van a különböző részekből
ismert dolgokra.
2002 – Final Fantasy XI online…
2002-ben egy egyedi rész jött ki, ami a Final Fantasy 11. nevet
kapta. Különlegessége, hogy ez egy mmorpg (massively multiplayer
online role-playing game) azaz online játszható rpg. Emiatt az
eladása eléggé korlátozódott, hisz a Playstation
2 netes csatlakozása nincs még olyan jól megoldva. Viszont
pc-n is kiadták (három kiegészítője is megjelent:
Rise of the Zilart, Chains of Promathia, Treasures of Aht Urhgan). A játékban
végre barátokkal együtt harcolhatunk a sok ismerős szörny
ellen. A rengeteg fajjal, kaszttal, mellékküldetéssel ezért
talán ez a legtovább élvezhető darab. Hátránya
viszont hogy havidíjas, és Ps-en nem lehet vele játszani
(egyelőre!).
Ez idő tájt a Squaresoft már olyan mértékű bevételt
produkált, hogy felvásárolta régi ellenfelét
az Enix-et. Így az új neve Square-Enix lett. Ezzel a fúzióval
hozzáférhetővé vált számára a Japánban
nagy népszerűségnek örvendő Dragon Quest sorozat.
2003-ban újra összeálltak a Nintendóval és
régi játékok újra-kiadása mellett egy új
projectjük is kijött. Ez pedig a Final Fantasy Crystal Chronicles.
Ez Gamecube-ra jelent meg, ám a rajongók tetszését
nem igazán sikerült elnyerni. Ezért ezt a vonalat abba is
hagyták és inkább újra a Playstationre koncentráltak.
Ennek eredményeképp 2003 novemberében megjelent az első
direkt folytatás, a Final Fantasy X-2, ami a 10. rész további
eseményeit mutatja be. Sajnos itt igen visszavettek a régi sikeres
ötletekből. Csupán 3 irányítható karakter,
és kevés videó (talán ha 10 darab van), és
idióta miniquestek, viszont többféle zárást,
szép grafikát, és a régi szereplők újra-feltűnését
kínálja a játék.
2005 – Advent Children…
2005-ben nagy fába vágta a fejszéjét a Square-Enix.
Újra egy CGI filmet készítettek, ám most biztosra
mentek. A 7. részhez készítettek folytatást, méghozzá
Final Fantasy VII: Advent Children néven. Félve az újabb
bukástól a filmet csak DVD-n adták ki, mozikba nem került.
Viszont a jó folytatás, igényes kiadásban sok embert
vonzott, ezért lehet, hogy hamarosan újabb filmeket fognak készíteni.
Ugyanekkor egy animét is készítettek, ami a 7. rész
előtörténetét hivatott bemutatni. Ennek Last Order
lett a címe, és csupán 25 perces lett.
2006-ban, egyelőre csak Japánban, kiadták a 12. részt.
Mivel nem rég jelent meg, ezért erről nem igazán lehet
mit írni. Talán pár hónap múlva.
Tervek: Mivel a cégnek egyre jobban megy, valószínű, hogy
még jó sok ideig, rengeteg platformra ki fognak adni játékokat.
Hisz már készítenek telefonra, PSP-re, PS3-ra is részeket.
Jelenleg Final Fantasy-vonalon több mint 10 játék készül,
és ha hozzávesszük még a tucatnyi újra-kiadást,
láthatjuk, hogy jó ideig nem terveznek még felhagyni a
sorozattal.
Írta: Garott
|